Wednesday 21 December 2016

Jenis Kamera Video

Pada kali ini saya ingin kongsikan jenis kamera video yang biasa digunakan untuk merakam. Sebelum itu, saya nak terangkan apa itu kamera video?


Kamera video Video Camera Recorder ) adalah kamera elektronik untuk menangkap gambar bergerak (Motion) dalam format video. Terdapat beberapa jenis kamera video. Diantaranya:


Digital Camcoder


Satu alatanelektronik yang boleh merakam video dalam format Digital8, MiniDV, DVD, hard drive atau solid-state flash memory serta rekod dalam format seperti MPEG-1, MPEG-2 atau MPEG-4. Kemera jenis ini  boleh merakam video pada resolusi yang lebih tinggi berbanding dengan kamkoder analog biasa. Selain itu ia juga boleh juga digunakan untuk mengambil gambar dan disimpan secara berasingan dengan video. 



Video yang telah dirakam boleh dipindah ke komputer dengan menggunakan USB atau "FireWire Cabel" bagi tujuan mengedit dan menyalin ke DVD. Ia juga boleh disambung ke TV dengan menggunakan sama ada kabel video komposit atau HDMI.

Jenis Digital Camcorder:

  • DVD Camcorder
  • MiniDV Camcorder
  • HDV Camcorder
  • Hard Drive Camcoder
  • Solid State Drive (SSD) Camcorder




16mm Film Camera



HDSLR Video

DSLR bermaksud "Digital Single Lens Reflex". Dalam bahasa yang mudah, DSLR adalah kamera digital yang menggunakan cermin kepada cahaya terus dari kanta untuk "viewfinder", yang merupakan tempat di belakang kamera yang bertujuan untuk melihat apa yang anda mengambil gambar. Contoh CANON 5D, CANON 7D, SONY ALPHA 7S, PANASONIC GH4 dan lain-lain.





Black magic, Red magic dan lain-lain










No comments:

Post a Comment